Do školy nebo odklad?
Důležitou povinností rodiče je jít k zápisu – tam musí všichni rodiče, jejichž dítě oslaví 6. narozeniny do 31. 8. příslušného roku. Tyto děti tedy všechny absolvují zápis, a buď v září nastoupí do školy, nebo dostanou odklad. Rozhodnutí o odkladu povinné školní docházky není nic formálního a automatického a ani to nelze udělat jenom na základě přání rodičů, kteří si třeba chtějí prodloužit relativně klidné období školky o další rok, nebo si myslí, že dítěti takto prodlouží dětství, když ho nechají ještě rok ve školce. Na jedné straně je nezralé dítě ohroženo selháním a neúspěšností ve školním prostředí a na straně druhé je možné u zralého dítěte „propásnout“ vhodný okamžik, kdy je připravené začít se učit a když v této době do školy nenastoupí jeho zájem o ni a o učení se sníží. O odklad musí zákonný zástupce dítěte písemně požádat do 31. 5. příslušného kalendářního roku, kdy má dítě zahájit povinnou školní docházku. K odkladu je vždy potřeba vyjádření školského poradenského zařízení (tj. pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra) a dětského lékaře. Nestačí tedy žádost rodičů nebo potvrzení ze školky. Vyjádření školky je důležitým podkladem pro rozhodnutí v poradně nebo u lékaře, ale samo o sobě nestačí. Pokud je naopak přáním rodičů přihlásit svoje dítě do školy dříve, mohou se také zúčastnit zápisu s dítětem, které oslaví šesté narozeniny do 31. 12. Kalendářního roku, ale k zahájení školní docházky potřebují rovněž vyjádření pedagogicko-psychologické poradny, která potvrdí, že dítě je zralé zahájit školní docházku předčasně. Tyto možnosti a povinnosti jsou pro rodiče poměrně snadno pochopitelné a proveditelné. Horší už je to s pojmem „školní zralost“. Jak tedy poznáme, že je naše dítě na školu zralé a připravené? Dovednosti a návyky důležité pro školu dítě nezíská samozřejmě jen tím, že dosáhne věku 6 let. Každé dítě se vyvíjí vlastním tempem a je ovlivňováno řadou faktorů – rodinné zázemí, délka pobytu v mateřské škole, … apod. Je nutné si uvědomit, co všechno se pro dítě se vstupem do školy změní – například: činnosti jsou povinné pro všechny, doba řízené činnosti se zvyšuje, dítě musí sedět na jednom místě, orientovat se samostatně v chodu budovy, samostatně pracovat, tlumit impulsy a momentální nápady, spolupracovat v určený čas s paní učitelkou, případně s ostatními dětmi.
Školní zralost zahrnuje několik oblastí:
1. Tělesná vyspělost a zdraví
Častá nemocnost nebo oslabená imunita může být problémem, dítě vypadává z kolektivu, také nestíhá sledovat učivo, látku pak musí dohánět doma s rodiči, což je pak náročné úplně pro všechny.
2. Motorická obratnost
Sledujeme hrubou motoriku (chůzi, běh, koordinaci končetin, rovnováhu), jemnou motoriku (práce rukou, navlékání korálků, ale také tkaničky, zipy a knoflíky) a samozřejmě grafomotoriku (práce s tužkou, správný úchop), sledujeme vývoj dětské kresby, uvolněnost ruky zájem dítěte o tuto činnost. Důležitou informací je dominance ruky – tj. pravák nebo levák, střídá-li dítě ruce, je to určitě důvod pro návštěvu poradny.
3. Řeč
Vývoj řeči tvoří důležitou součást školní zralosti. Má-li dítě větší problémy s více hláskami, může to negativně ovlivnit nácvik čtení i psaní. Pokud samozřejmě dítě má potíže s jednou hláskou, tak to důvodem pro odklad není. V tomto ohledu by rodičům měl určitě poradit jejich logoped. Dítě by při vstupu do ZŠ mělo být schopné komunikovat v rozvinutých větách, gramaticky správně, vyprávět, recitovat a také vyjadřovat svoje pocity.
4. Pozornost a pracovní návyky
Předškolní dítě by mělo být schopné vydržet u řízené činnost cca 15 minut, pracovat samostatně, pochopit zadání úkolů a vnímat instrukce učitele.
5. Rozumové předpoklady
Do této oblasti patří hlavně pojmové vědomosti, dítě zná běžné každodenní věci, zvířata, barvy, základní geometrické tvary, základní pojmy týkající se času, orientuje se v prostoru a na vlastním těle. Posoudí množství, velikost, pořadí, počítá do šesti apod.
6. Percepční zralost
Zralost v oblasti vnímání – sluchové a zrakové vnímání - důležité pro správný nácvik čtení a psaní.
7. Emoční zralost, sociální zralost, sebeobsluha, samostatnost
Dítě je schopno odloučit se bez výraznějších obtíží od rodičů, umí navazovat komunikaci s kamarády i dospělými. Zvládá i určitou míru neúspěchu a překonává překážky. Dítě zvládá sebeobslužné činnosti – obléká se, obouvá, zouvá, stoluje apod. Sociálně zralé dítě navazuje přirozené kontakty s vrstevníky, umí si s nimi vhodným způsobem hrát, je také schopno si hrát i samostatně. Zvládá také základy slušného chování. Nejsou-li si rodiče jistí, zda je jejich dítě zralé, je dobré podstupovat takto:
Oslovit MŠ a vyžádat si informace od paní učitelky
Pokud i MŠ vyjádří pochybnosti o zralosti dítěte, objednat se do pedagogicko-psychologické poradny, kde dítě odborně vyšetří
Požádat o vyjádření nebo doporučení odborníky, v jejichž péči už dítě je
Informovat ZŠ u zápisu o pochybnostech o připravenosti dítěte na školu, případně předat zprávu z poradny a dalších odborníků.
Zpracovala: Mgr. Eva Záluská
CO BY MĚLO ZVLÁDNOUT DÍTĚ PŘED NÁSTUPEM DO ŠKOLY?
1. Oblast jemné motoriky a grafomotoriky
Zapínání a rozepínání knoflíků, zavazování tkaniček navlékání korálků, vystřihování a vytrhávání papíru, manipulace s drobnými předměty, skládání kostek, modelování, nalepování koláží, sestavování skládaček (puzzle, mozaika). Cvičení správného úchopu tužky, správné sezení, uvolňovací cviky, vybarvování, spojování obrázků, cvičení různých typů čar, …
2. Oblast zrakového vnímání
Dokreslování obrázků, skládání mozaiky, skládání rozstřihaných obrázků, vyhledávání určitých předmětů v místnosti podle určité vlastnosti (barva, tvar, funkce), hledání rozdílů v podobných obrázcích, …
3. Oblast sluchového vnímání
Rozeznávání různých zvuků, vyhledávání zvuků, rozeznávání první (později i poslední) hlásky ve slově, rytmická cvičení, vytleskávání slov, opakování rytmů, rytmizace říkanek, písniček, hledání jednoduchých rýmů,…
4. Oblast cvičení paměti a pozornosti
Učení básniček a písniček, hry s opakování a přidávání slov, samostatné vyprávění, pozorování – co se změnilo (např. v místnosti), co chybí, dramatizace říkanek,…
5. Oblast rozvoje řeči a myšlení
Napodobování zvuků, učení říkanek, opakování jazykolamů, popis obrázků, samostatné vyprávění, vysvětlování významů slov – předmětů („na co to je“), dokončení příběhu, popisování činnosti,…
6. Oblast matematických představ
Určování množství, porovnávání (více – méně), orientace v číselné řadě do 10 (postupně), osvojování pojmů – více, méně, malý – velký, (menší – větší, nejmenší – největší),
úzký – široký, krátký – dlouhý, dole – nahoře, vpravo – vlevo, řazení podle velikosti, třídění předmětů podle jednoho kritéria (velikost, tvar, barva), …
7. Oblast citová a sociální
Vést děti k dokončení práce, podporovat samostatnost, pomáhat překonat obtížnější situace (vhodná motivace - cílem je pro dítě přitažlivá věc,…), zvykat dítě na pobyt mimo úzkou rodinu,…
Podávání léků dětem