Pro rodiče

Nástup dítěte do MŠ

Nástup dítěte do MŠ

Již před samotným nástupem dítěte do mateřské školy by mělo proběhnout první neformální seznámení s prostředím mateřské školy a učitelkami. Maminky s dětmi nás mohou po předchozí dohodě navštívit přímo v MŠ při denních činnostech, nebo na zahradě apod. Dítě se tak seznámí s novým prostředím, hračkami a kamarády.

První den v MŠ

Je velkou událostí nejen pro dítě, ale také pro jeho rodiče. Dítě se pochopitelně obává neznámého prostředí a lidí, proto rozhodně nedávejte najevo žádnou nejistotu dlouhým loučením, jelikož dítě okamžitě vycítí vaše rozpoložení a reaguje na něj - nejčastěji pláčem. Dítě ujistěte o vašem brzkém návratu, můžete mu dát s sebou oblíbenou hračku, aby zde mělo něco důvěrně známého z domova. Rozlučte se s dítětem a ostatní už nechejte na pedagogickém personálu, který ví, jak s novým dítětem pracovat! Věřte, že pláč netrvá dlouho a rodiče jsou mnohdy udiveni, když dítě nechce z MŠ domů. Pokud máte možnost, vždy je lépe dobu strávenou v MŠ postupně prodlužovat, to znamená - nejdříve brát děti domů po obědě, po nějaké době prodloužit pobyt i na spaní. Takto si děti lépe zvykají a postupně pochopí a osvojí si režim dne v MŠ. Pro svůj klid si můžete do školy kdykoliv zatelefonovat a na své dítě se informovat. Naším cílem je bezproblémový přechod dítěte z rodinného prostředí do kolektivu.

Stravování a pitný režim v MŠ

Rodiče se mnohdy obávají stravování dítěte v MŠ. V denním programu dětí je čas na jídlo neměnnou a důležitou součástí pobytu. Skladba jídla odpovídá zásadám zdravé výživy, je pestrá a přizpůsobená věku dítěte. Děti do jídla nenutíme, ale snažíme se je vhodně motivovat k tomu, aby neznámá jídla aspoň ochutnaly. Každé dítě jí svým tempem. Je dobře, když se dítě umí najíst lžičkou samo, ale v případě nutnosti děti dokrmíme. Děti si mohou své oblíbené jídlo také přidat. Pitný režim je dodržován rovněž po celý den, děti se mohou napít podle libosti. Mají k dispozici čaj a vodu.

Oblékání dítěte při pobytu v MŠ

Ve třídě je převážně teplo, takže u chlapců stačí ponožky, tepláčky a tričko, u děvčátek je možné též zástěrka nebo sukýnka. Děti se během pobytu v MŠ hýbou, hrají si, cvičí, takže je nevhodné dávat jim oblečení z tuhých a nepoddajných materiálů např. rifle nebo příliš teplé oblečení a obuv s volnou patou. Nejlepší jsou klasické papučky s pevnou patou. Dítě bude rovněž spokojenější a sebevědomější, když nebude muset při oblékání překonávat úskalí různých zapínání a knoflíčků. Děti by měly mít ve skříňce nechystáno také oblečení na pobyt venku. Při výběru oblečení na pobytu venku bereme ohled na roční období a aktuální stav počasí! Osvědčila se nám metoda tzv. „vrstveníˮ, to znamená, je lépe mít co sundat, než nemít co na sebe. Na vycházku nechodíme na módní molo, často si hrajeme na zahradě, chodíme do přírody, takže je potřeba brát v úvahu, že se děti mohou umazat a přizpůsobit tomu stav oblečení a obutí, než dítě nesmyslně hubovat. Ušpiněné oblečení na zahradu nemusíte dítku každý den měnit. Je nutné, aby dítě mělo ve své skříňce veškeré náhradní oblečení, včetně prádla pro případ, když se umaže, polije, pomočí atd. Nejlépe je mít takto připravené oblečení stabilně v tašce a podle potřeby doplňovat. Děti také málokdy své oblečení poznají, takže je třeba, aby měly všechno oblečení označeno svou značkou, případně jménem. Stačí značka fixem na textil, aby i v případě nálezu, bylo zřejmé, komu daná část oděvu patří. Dítě by mělo zvládat základy tzv. sebeobslužných činností, ale je samozřejmostí, že dětem s oblékáním pomáháme. Prosíme o to, abyste i vy dali dětem čas a s oblékáním na ně nespěchali, jak to vídáme často v šatnách. Raději své dítě povzbuzujte a učte je oblékat samostatně.


Dvacatero pro rodiče

1. NEROZMAZLUJTE MĚ

Vím dobře, že bych neměl dostat všechno, oč si řeknu - já vás jen zkouším.

2. NEBOJTE SE BÝT PŘÍSNÍ A PEVNÍ

Mám to raději - cítím se bezpečněji.

3. NEDOVOLTE, ABYCH SI VYTVOŘIL ŠPATNÉ NÁVYKY

Musím spoléhat na vás, že je včas odhalíte.

4. NEDĚLEJTE ZE MĚ MENŠÍHO, NEŽ JSEM

Nutí mě to, abych se choval nesmyslně jako „velkýˮ.

5. NEHUBUJTE, NENADÁVEJTE A NEDOMLOUVEJTE MI NA VEŘEJNOSTI

Daleko víc na mě zapůsobí, když se mnou promluvíte v klidu a soukromí.

6. NEVNUCUJTE MI, ŽE MÉ CHYBY JSOU TĚŽKÉ HŘÍCHY

Nabourává to můj smysl pro hodnoty.

7. NENECHTE SE PŘÍLIŠ VYVÉST Z MÍRY, KDYŽ ŘEKNU, ŽE VÁS NEMÁM RÁD/A

Nejste to vy, ale vaše moc, která mě ohrožuje.

8. NECHRAŇTE MĚ PŘED VŠEMY NÁSLEDKY MÉHO JEDNÁNÍ

Potřebuji se někdy naučit snášet obtíže a bolest.

9. NEVĚNUJTE PŘEHNANOU POZORNOST MÝM DROBNÝM PORANĚNÍM A BOLÍSTKÁM

Dokážu se s nimi vyrovnat.

10. NESEKÝRUJTE MĚ

Musel bych se bránit tím, že budu „hluchýˮ, a budu dělat mrtvého brouka.

11. NEDÁVEJTE UKVAPENÉ SLIBY

Pamatujte si, že se cítím mizerně, když se sliby nedodržují.

12. NEZAPOMÍNEJTE, ŽE SE NEDOKÁŽU VŽDYCKY VYJÁDŘIT TAK, JAK BYCH CHTĚL

Nejsem proto někdy docela přesný a nebývá mi rozumět.

13. NEPOKOUŠEJTE NADMĚRNĚ MOU POCTIVOST

Dostanu strach a pak lžu.

14. NEBUĎTE NEDŮSLEDNÍ

To mě úplně mate.

15. NEŘÍKETE, ŽE MĚ NEMÁTE RÁDI

I když někdy dělám příšerné věci.

16. NEŘÍKEJTE, ŽE MÉ OBAVY A STRACH JSOU HLOUPOSTI

Pro mě jsou hrozivě skutečné a hodně pro mě znamená, když se mi snažíte porozumět.

17. NESNAŽTE SE MI NAMLUVIT, ŽE JSTE DOKONALÍ A BEZCHYBNÍ

Hrozně mě šokuje, když zjistím, že t tak není.

18. NIKDY NEMYSLETE, ŽE JE POD VAŠÍ ÚROVEŇ SE OMLUVIT

Po upřímné omluvě se můj vztah k vám stává vřelejší.

19. NEZAPOMÍNEJTE, JAK RYCHLE DOSPÍVÁM

Je to určitě těžké, držet se mnou krok, ale prosím - snažte se.

20. NEZAPOMÍNEJTE, ŽE NEMOHU DOBŘE VYRŮST BEZ SPOUSTY LÁSKY A LASKAVÉHO POROZUMĚNÍ

Ale to vám nemusím říkat, že ne?


Poprvé do školky

· své dítě doveďte až do třídy a osobně jej „předejteˮ učitelce

· každé dítě se jinak přizpůsobuje novému prostředí, kolektivu, méně přizpůsobivé děti nenechávejte zpočátku v kolektivu déle než hodinu.

· máte-li nějaké pochybnosti, požadavky, obraťte se s důvěrou na Vaší paní učitelku

· neprodlužujte loučení, rychle odejděte

· nestůjte za plotem školní zahrady, kde by Vás dítě mohlo vidět

· informujte učitelku, pokud má Vaše dítě nějaké zdravotní omezení

· pokud se Vám hned vše nedaří, nezaujímejte ke škole negativní postoj, dejte svému dítěti i nám dostatek času adaptovat se

· před Vaším dítětem mluvte o školce hezky, nestrašte je školkou, školka není za trest

   („Jen počkej, ve školce, tam ti nikdo nepomůže. Budeš muset dělat všechno sám. Paní učitelka tě naučí poslouchat.ˮ apod.)



Co by mělo dítě umět před nástupem do MŠ

· obouvat a zouvat papučky a boty (tkaničky jen předškolní děti, mladším zaváže paní učitelka)

· poznat svoje oblečení (vše by mělo být podepsané)

· umět oblékat a svlékat, kalhoty, tričko, ponožky

    (učitelka připraví, pomůže, ale dítě by mělo mít samo snahu)

· při jídle vydržet sedět u stolu

· snažit se samo jíst lžící

· pít ze skleničky

· umývat ruce mýdlem, utírat se do ručníku

· používat záchod

· včas si říci, utírat zadeček (děti od 4 let), pleny do mateřské školy nepatří

· zvládat chůzi po schodech


Co bude dítě v MŠ potřebovat?

· přezůvky, nejlépe papučky, pantofle jsou nevhodné

· náhradní spodní prádlo, ponožky, tričko (i starší děti se mohou polít)

· pohodlné oblečení do třídy, s kapsou na kapesník

· oblečení na pobyt venku - je vhodné mít náhradní oblečení a obutí, hlavně na školní zahradu,

   kterou využíváme k pobytu venku (s ohledem na počasí) v každém ročním období 

· v letním období je důležitá pokrývka hlavy


Do školy nebo odklad?

Do školy nebo odklad?

Důležitou povinností rodiče je jít k zápisu – tam musí všichni rodiče, jejichž dítě oslaví 6. narozeniny do 31. 8. příslušného roku. Tyto děti tedy všechny absolvují zápis, a buď v září nastoupí do školy, nebo dostanou odklad. Rozhodnutí o odkladu povinné školní docházky není nic formálního a automatického a ani to nelze udělat jenom na základě přání rodičů, kteří si třeba chtějí prodloužit relativně klidné období školky o další rok, nebo si myslí, že dítěti takto prodlouží dětství, když ho nechají ještě rok ve školce. Na jedné straně je nezralé dítě ohroženo selháním a neúspěšností ve školním prostředí a na straně druhé je možné u zralého dítěte „propásnout“ vhodný okamžik, kdy je připravené začít se učit a když v této době do školy nenastoupí jeho zájem o ni a o učení se sníží. O odklad musí zákonný zástupce dítěte písemně požádat do 31. 5. příslušného kalendářního roku, kdy má dítě zahájit povinnou školní docházku. K odkladu je vždy potřeba vyjádření školského poradenského zařízení (tj. pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra) a dětského lékaře. Nestačí tedy žádost rodičů nebo potvrzení ze školky. Vyjádření školky je důležitým podkladem pro rozhodnutí v poradně nebo u lékaře, ale samo o sobě nestačí. Pokud je naopak přáním rodičů přihlásit svoje dítě do školy dříve, mohou se také zúčastnit zápisu s dítětem, které oslaví šesté narozeniny do 31. 12. Kalendářního roku, ale k zahájení školní docházky potřebují rovněž vyjádření pedagogicko-psychologické poradny, která potvrdí, že dítě je zralé zahájit školní docházku předčasně. Tyto možnosti a povinnosti jsou pro rodiče poměrně snadno pochopitelné a proveditelné. Horší už je to s pojmem „školní zralost“. Jak tedy poznáme, že je naše dítě na školu zralé a připravené? Dovednosti a návyky důležité pro školu dítě nezíská samozřejmě jen tím, že dosáhne věku 6 let. Každé dítě se vyvíjí vlastním tempem a je ovlivňováno řadou faktorů – rodinné zázemí, délka pobytu v mateřské škole, … apod. Je nutné si uvědomit, co všechno se pro dítě se vstupem do školy změní – například: činnosti jsou povinné pro všechny, doba řízené činnosti se zvyšuje, dítě musí sedět na jednom místě, orientovat se samostatně v chodu budovy, samostatně pracovat, tlumit impulsy a momentální nápady, spolupracovat v určený čas s paní učitelkou, případně s ostatními dětmi.

Školní zralost zahrnuje několik oblastí:

1. Tělesná vyspělost a zdraví

Častá nemocnost nebo oslabená imunita může být problémem, dítě vypadává z kolektivu, také nestíhá sledovat učivo, látku pak musí dohánět doma s rodiči, což je pak náročné úplně pro všechny.

2. Motorická obratnost

Sledujeme hrubou motoriku (chůzi, běh, koordinaci končetin, rovnováhu), jemnou motoriku (práce rukou, navlékání korálků, ale také tkaničky, zipy a knoflíky) a samozřejmě grafomotoriku (práce s tužkou, správný úchop), sledujeme vývoj dětské kresby, uvolněnost ruky zájem dítěte o tuto činnost. Důležitou informací je dominance ruky – tj. pravák nebo levák, střídá-li dítě ruce, je to určitě důvod pro návštěvu poradny.

3. Řeč

Vývoj řeči tvoří důležitou součást školní zralosti. Má-li dítě větší problémy s více hláskami, může to negativně ovlivnit nácvik čtení i psaní. Pokud samozřejmě dítě má potíže s jednou hláskou, tak to důvodem pro odklad není. V tomto ohledu by rodičům měl určitě poradit jejich logoped. Dítě by při vstupu do ZŠ mělo být schopné komunikovat v rozvinutých větách, gramaticky správně, vyprávět, recitovat a také vyjadřovat svoje pocity.

4. Pozornost a pracovní návyky

Předškolní dítě by mělo být schopné vydržet u řízené činnost cca 15 minut, pracovat samostatně, pochopit zadání úkolů a vnímat instrukce učitele.

5. Rozumové předpoklady

Do této oblasti patří hlavně pojmové vědomosti, dítě zná běžné každodenní věci, zvířata, barvy, základní geometrické tvary, základní pojmy týkající se času, orientuje se v prostoru a na vlastním těle. Posoudí množství, velikost, pořadí, počítá do šesti apod.

6. Percepční zralost 

Zralost v oblasti vnímání – sluchové a zrakové vnímání - důležité pro správný nácvik čtení a psaní.

7. Emoční zralost, sociální zralost, sebeobsluha, samostatnost

Dítě je schopno odloučit se bez výraznějších obtíží od rodičů, umí navazovat komunikaci s kamarády i dospělými. Zvládá i určitou míru neúspěchu a překonává překážky. Dítě zvládá sebeobslužné činnosti – obléká se, obouvá, zouvá, stoluje apod. Sociálně zralé dítě navazuje přirozené kontakty s vrstevníky, umí si s nimi vhodným způsobem hrát, je také schopno si hrát i samostatně. Zvládá také základy slušného chování. Nejsou-li si rodiče jistí, zda je jejich dítě zralé, je dobré podstupovat takto:

Zpracovala: Mgr. Eva Záluská



Co zvládá předškolák?

CO BY MĚLO ZVLÁDNOUT DÍTĚ PŘED NÁSTUPEM DO ŠKOLY?

1. Oblast jemné motoriky a grafomotoriky

Zapínání a rozepínání knoflíků, zavazování tkaniček navlékání korálků, vystřihování a vytrhávání papíru, manipulace s drobnými předměty, skládání kostek, modelování, nalepování koláží, sestavování skládaček (puzzle, mozaika). Cvičení správného úchopu tužky, správné sezení, uvolňovací cviky, vybarvování, spojování obrázků, cvičení různých typů čar, …

 

2. Oblast zrakového vnímání

Dokreslování obrázků, skládání mozaiky, skládání rozstřihaných obrázků, vyhledávání určitých předmětů v místnosti podle určité vlastnosti (barva, tvar, funkce), hledání rozdílů v podobných obrázcích, …

 

3. Oblast sluchového vnímání

Rozeznávání různých zvuků, vyhledávání zvuků, rozeznávání první (později i poslední) hlásky ve slově, rytmická cvičení, vytleskávání slov, opakování rytmů, rytmizace říkanek, písniček, hledání jednoduchých rýmů,…

 

4. Oblast cvičení paměti a pozornosti

Učení básniček a písniček, hry s opakování a přidávání slov, samostatné vyprávění, pozorování – co se změnilo (např. v místnosti), co chybí, dramatizace říkanek,…

 

5. Oblast rozvoje řeči a myšlení

Napodobování zvuků, učení říkanek, opakování jazykolamů, popis obrázků, samostatné vyprávění, vysvětlování významů slov – předmětů („na co to je“), dokončení příběhu, popisování činnosti,…

 

6. Oblast matematických představ

Určování množství, porovnávání (více – méně), orientace v číselné řadě do 10 (postupně), osvojování pojmů – více, méně, malý – velký, (menší – větší, nejmenší – největší),

úzký – široký, krátký – dlouhý, dole – nahoře, vpravo – vlevo, řazení podle velikosti, třídění předmětů podle jednoho kritéria (velikost, tvar, barva), …

 

7. Oblast citová a sociální

Vést děti k dokončení práce, podporovat samostatnost, pomáhat překonat obtížnější situace (vhodná motivace - cílem je pro dítě přitažlivá věc,…), zvykat dítě na pobyt mimo úzkou rodinu,…



Podávání léků dětem

ms_podani_leku.pdf